Led extraljus används ofta på äldre bilar

Det blir vanligare och vanligare med avancerad led belysning inom fordonsindustrin. Under många år har personbilar förmonterats i fabrik med antingen halogen eller xenon lampor som man tvingats byta med jämna mellanrum. Vi ser exempelvis hur sveriges räddningstjänst drar fördel av lysdioden genom sin flitiga användning av led blixtljusramper och varningsljus. Detta problem existerar knappt längre bland de senaste bilmodellerna inom fordonsindustrin då led belysning tagit över förstaplatsen som den mest effektiva ljuskällan. Led har visat sig vara ett överlägset alternativ vid val av fordonslampa och det är framförallt äldre bilar som haft störst vinning utav detta som vanligtvis utrustas med betydligt sämre belysning än nyare bilmodeller. Det är viktigt med bra belysning och led extraljus har visat sig öka körsäkerheten på bilvägar gentemot tidigare bilbelysning. De mest avancerade extraljusen har förmågan att skicka iväg ljuset över 1000 meter och kan därmed konkurrera med välkända NBB xenon. Fördelen med led extraljus är livslängden, till skillnad från NBB så behöver man inte byta ut fordonslamporna lika ofta utan kan kallt räkna med att de klarar sig i många år utan krav på underhåll.

 

Ljusramper är snyggare på mindre fordon

Personligen tycker jag mest om stora extraljus på Amarok och övriga pickup-bilar. När det gäller mindre fordon som Renault eller Volvo så förstår jag inte varför man ens skulle tänka tanken att sätta på dessa runda lampor som ser klumpiga ut och inte är en fröjd för ögat direkt. Istället passar det bättre med mindre ljusramper som är diskreta och inte syns lika tydligt vid fronten av bilen. En fördel är att ljusramper kan monteras in i grillen eller monteras vid nummerskylten vilket gör att de smälter in mer naturligt som extraljus. Oftast brukar det talas om att räckvidden är sämre för ljusramper men detta stämmer inte längre utan tillhör gårdagens led-teknik.